Dersin Adı | Dil ve Düşünce |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSY 470 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Soru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Dersin temel amacı, öğrencilerin dil ve genel olarak zihinsel yaşantılar ve daha spesifik olarak psikolojik durumlar ile ilişkisi hakkında temel bir anlayış kazanmalarını sağlamaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu dersin amacı dil ve düşünce ilişkisini felsefe, dilbilim, bilişsel psikoloji ve sinirbilimleri açısından ele almaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dil ve Düşünce | Carruthers, P., & Boucher, J. (Eds.). (2011). Language and Thought Interdisciplinary Themes. Cambridge University Press (Bölüm 1: Introduction: Opening up options; ss. 1-19) |
2 | Dilin Kökeni / Dilin Tasarım Özellikleri | Hockett, C. (1960). The Origin of Speech. Scientific American, 203, 88–111 |
3 | Dil ile ilgili evrimsel bakış açısı | Stein, J. F. (2003). Why did language develop? International Congress Series, 1254, 207-213 |
4 | Dil ve düşünce ile ilgili kuramlar | Harris, R., & Taylor, T. T. (1997) Landmarks in Linguistic Thought I: The Western Tradition From Socrates to Saussure. Routledge, U.K. (Bölüm 13: Humboldt on Linguistic and Mental Diversity; ss. 169-182) Harris, R., & Taylor, T. T. (1997) Landmarks in Linguistic Thought I: The Western Tradition From Socrates to Saussure. Routledge, U.K. (Bölüm 16: Saussure on Language and Thought; ss. 207-221) |
5 | Dil ve düşünce ile ilgili kuramlar | Joseph, J. E., Love, N., & Taylor, T. T. (2001). Landmarks in Linguistic Thought II: Routledge, U.K. (Bölüm 4: Whorf on Language and Thought; ss. 43-57) |
6 | Dil ve düşünce ile ilgili kuramlar | Chomsky, N. (2002). New Horizons in the Study of Language and Mind, Cambridge University Press. U.K. (Bölüm 1: New Horizons in the Study of Language; ss. 3-18) |
7 | Ara sınav | |
8 | Dil ve düşünce ile ilgili kuramlar | Pinker, S. (2003). In S. Kirby & M. Christiansen (Eds.). Language evolution: States of the Art. New York, Oxford University Press (Bölüm 2: Language as an adaptation to the cognitive niche; ss. 16-37) |
9 | Dil ve düşünce ile ilgili kuramlar | Feldman, J. (2006). From Molecule to Metaphor. A Neural Theory of Language. The MIT Press: Massachusetts, London (Bölüm 15: Conceptual Systems; ss. 185-197 & Bölüm 16: Metaphors and Meaning; ss. 199-212) |
10 | Dil ve düşünce ile ilgili kuramlar | Gallese, V., & Lakoff, G. (2005). The Brain's concepts: the role of the Sensory-motor system in conceptual knowledge. Cognitive Neuropsychology, 22, 455-479 |
11 | Duygular ve düşünce | Clore, G., L., & Huntsinger, J. R. (2007). How emotions inform judgment and regulate thought. Trends in Cognitive Science, 11(9), 393–399 |
12 | Dil patolojileri ve düşünce | Siegal, M., Varley, R., & Want, S. C. (2001). Mind over grammar: Reasoning in aphasia and development. Trends in Cognitive Sciences, 5(7), 296-301 |
13 | İkidillilik ve düşünce | Pavlenko, A. (2012). Thinking and Speaking in Two Languages. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 15(3), 383-387 |
14 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | Carruthers, P., & Boucher, J. (2011). Introduction:Opening up options. Language and Thought. ISBN: 9780511825095 Chomsky, N. (2002). New horizons in the study of language and mind (1st ed.). Cambridge University Press. ISBN: 9780521658225 Feldman. J. (2006). From molecule to metaphor: A neural theory of language (1st ed.). MIT Press. ISBN: 9780262562355 Harris, R., & Taylor, T. (2005). Landmarks in linguistic thought volume I: The western tradition from Socrates to saussure. Routledge. ISBN: 9780415153621 Pinker, S. (2003). In S. Kirby & M. Christiansen (Eds.), Language evolution: States of the art. Oxford University Press. ISBN: 978019924483 Joseph, J. E., Love, N., & Taylor, T. J. (2001). Landmarks in linguistic thought II: The western tradition in the twentieth century. ISBN: 9780415153621 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 30 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 70 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 30 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 30 | |
Final Sınavı | 1 | 46 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Psikoloji alanına özgü temel kavram, kuram, yaklaşımlar (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, sosyal, gelişimsel, istatistiksel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) ve güncel uygulamalarla ilgili bilgiye güncel ders materyalleri ve araç-gereçleri kullanarak sahip olur. | |||||
2 | Psikolojinin farklı alt alanlarına yönelik uygulamalar ile ilgili temel bilgi ve becerilere sahip olur. | X | ||||
3 | Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarına ilişkin temel bilgiye ve psikolojinin farklı alt dallarındaki uygulamaların yürütülmesi açısından uzmanlık gerektirmeyen temel düzey beceriye sahip olur. | |||||
4 | Psikolojiye katkıda bulunabilecek farklı disiplinlerden yararlanır ve psikolojinin bu disiplinlere olan katkısına ilişkin temel bilgilere sahip olur. | X | ||||
5 | Psikolojinin, bilimsel bir disiplin olarak Türkiye’de konumlanışı, psikoloji alanında geçmişten bugüne yapılan araştırmalar, uygulamalar ve karşılaşılan sorunlar ile ilgili bilgi birikimine sahip olur. | |||||
6 | Psikoloji alanında edindiği bilgiyi kullanarak bireysel ve/veya takım olarak araştırma yapma, bilimsel problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımlarını kullanarak elde ettiği bulguları yorumlama yetkinliğine sahip olur. | |||||
7 | Psikoloji alanında edindiği ölçme-değerlendirme, yöntem ve istatistik bilgilerini kullanarak araştırma hipotezi kurma, araştırma deseni tasarlama, veri toplama, veri analiz etme, bilimsel yazım formatına uygun bir biçimde rapor etme ve yorumlama becerisine sahip olur. | |||||
8 | Psikoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplum yararına olan etkinliklerde, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahip olur. | |||||
9 | Psikolojinin etkinlik alanlarındaki ilgili mesleki ve etik değerlere ilişkin bilgiye sahiptir ve psikoloji ile ilgili araştırma ve uygulamalarda bireysel farklılıklara ve insan haklarına saygı gösterir. | X | ||||
10 | Psikoloji alanı ile ilgili yerli ve yabancı yayınları, alanda kullanılan ölçme-değerlendirme araç-gereçleri ve yazılımlara ilişkin gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yeniler. | |||||
11 | Hem Türkçe hem de İngilizceyi kullanarak psikoloji ile ilgili konularda uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü iletişim kurar. | X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest